Over ons

Zangvereniging Eendracht viert in 2024 een bijzonder jubileum. Zij bestaan dan honderd  jaar. Een respectabele leeftijd noemen we dat doorgaans. Maar het zegt natuurlijk ook iets over de houdbaarheid. Een koor dat zo'n lange traditie kent heeft iets hoog gehouden, is de moeite van het bestaan in die tijden meer dan waard gebleken.

Met wat valse bescheidenheid durven we gerust van kwaliteit te spreken. Alleen kwaliteit bewijst zichzelf en houdt stand.  En komt dat nou vanwege het feit dat we de lat voor de nieuwe leden zo hoog leggen, dat we alleen (semi-)professionals toelaten? Nee, eigenlijk niet. We luisteren bij nieuwkomers naar de hoogte van de stem om ze bij de juiste partij in te delen. We gaan er vervolgens van uit dat kandidaten van zichzelf wel weten of ze het niveau van krassende kraai overstijgen.

Dus: met een beetje zelfkennis en enthousiasme bent u van harte welkom bij ons koor. De minimumleeftijd is 16 jaar.

​

We kennen vier zangpartijen: die van de sopranen en alten voor de dames en tenoren en bassen voor de heren. Sommige dames zingen mee met de bassen.

Ons repertoire is gemengd in tijd en genre. Oftewel: we zingen van klassiek tot modern, we zingen van cantates tot musicalmedleys, religieus en niet-religieus.  We proberen daarin een goede balans te vinden, zodat jong en oud zich bij ons thuis kunnen voelen. Hoewel het merendeel van ons koor wat ouder is, mogen we ons ook verheugen over het toetreden van jongeren.

​

Naast repeteren treden we natuurlijk ook op naar buiten. In of rond de maand maart is onze jaarlijkse concertavond. Tussendoor doen we mee met het culturele programma van de gemeente Apeldoorn en hebben we kleinere optredens in tehuizen.

Onze dirigent is Fokko Bennen, die de wekelijkse repetities met ons houdt. Hij is een professional, die het niveau van het koor in de loop der jaren aardig heeft weten op te krikken. Met een dosis humor weet hij zijn accuratesse op een prettige manier te compenseren. Samen met hem gaan we graag voor kwaliteit.

Met zingen houdt onze vereniging niet op. In de loop van het jaar doen we verschillende activiteiten samen. We noemen de nieuwjaarsreceptie, een barbecue, de bonte avond. Niet minder belangrijk is de onderlinge betrokkenheid, bij lief en leed, zoals we dat noemen.

Al met al dus een vereniging met weinig verloop in leden. En dat bewijst op zich al genoeg